Som en årlig tradition holdte Shogun Tårnby selvforsvar i forbindelse med Tårnby Kommune Sommer aktiviteter for kommunens børn og unge.
Initiativet er en mulighed for at prøve kræfter med japansk selvforsvar, få bedre selvtillid og at få skabt en værktøjskasse med reaktionsmønstre mod overfald.
Shogun gør dette hver sommer udenfor trænings sæsonen for at skabe opmærksom om klubben og de tilbud som træningen tilbyder.
Træningen fandt sted i uge 26 d. 28-30 Juni, hvor børn og unge imellem 7-13 år kom og trænede.
Træning med fokus på miljø
Træningen var sammensat af øvelser med relevans for situationer som de unge normalt ville kunne være udsat for i deres miljø.
Første dag omhandlede håndledsgreb og teknik for hvordan at man kontrollerer sin modstander (ledlåse for de større elever). Denne træning fokuserer på situationer, hvor at voksne eller personer med fordelagtig størrelse griber om håndledet og forsøger at trække en væk.
Forsvar mod kvælertag
Anden dag omhandlede øvelser mod kvæler i forskellige afskygninger i både stående og liggende situationer. Det vigtigste i undervisningen var fokus på kontrol af følelsen af panik og forsvaret imod en større modstander. Teknikkerne er gode mod at kunne kontrollere sine frygt og lære at kunne bevare overblikket i en presset situation.
Forsvar mod slag og stød
Tredje dags træning tog udgangspunkt i slagteknik og taisabaki (jujitsu’s bevægelsesmønster udviklet af vores afdøde sensei Shizuya Sato). Eleverne trænede slagteknik med plethandsker og lærte 4 slagsteknikker (Jab, cross, hook og uppercut). De fik en forståelse for at kunne slå korrekt, og lærte forsvar mod disse under i træningen. Den sidste ende af træningen arbejde vi på forsvar mod spark og afstand imellem en selv og en modstander.
Gode reaktioner og afslutning
Eleverne havde meget glæde af træningen og var især ivrige efter at lave reaktionsøvelser. Her bliver den individuelle testet i angreb fra dagens træning i dynamiske og levende angreb.
Tusind tak til Andreas Madsen, Emma Zimling for at undervise sammen med mig.